وکیل حقوقی را میتوان به چند دسته تقسیم کرد به عنوان مثال وکیل در حوزه:

۱_ قراردادها   ۲_ وکیل ملکی   ۳_وکیل بیمه   ۴_وکیل اداره کار   ۵_وکیل ارث و تقسیم ترکه   ۶_وکیل دیوان عدالت اداری  ۷_وکیل اجرای احکام مدنی 

 

۱_وکیل قراردادها

(( یک خط قرار داد خوب بهتر از دادرسی های طولانی با هزینه های سنگین است))

 

وکیل قرارداد،همان وکیل دادگستری ای است که با توجه به علم و سابقه و تخصصی که در امر قراردادها دارد، می تواند شما را در امورمربوط به تنظیم انواع قرارداد یاری کند. از آنجا که هرکلمه و عبارتهای مندرج در قرارداد تنظیمی، دارای اثار حقوقی می باشد و تفسیر های زیادی می شود از آن کرد درنتیجه بهتر است از یک وکیل متخصص و متبحر در حوزه تنظیم قراردادها، برای این امر استفاده شود.

در کشور ما معمولا به علت عدم مشورت با وکیل متخصص، پس از بروز مشکل و محکومیت به وکیل مراجعه می شود در صورتی که باید با دیدگاهی پیشگیرانه به آن نگاه کنیم و قبل از ورود به موضوع ( مثلا هنگام تنظیم قرارداد خرید و فروش ملک یا پیش فروش آن یا انعقاد قرارداد کاری، یا قرارداد تجاری و ) ابتدائا با یک وکیل متخصص در حوزه قرارداد مشورت بنمایند و آثار آن ، خطرات و نتایج کار، آگاهی یابند و سپس معامله را انجام دهند در این صورت ریسک بسیار کمتری را متحمل خواهند شد.

مشاوره یا سپردن امر به یک وکیل متخصص در بسیاری از موارد منتج به کاهش یافتن هزینه ها می شود زیرا مشاوره با یک وکیل متعهد و صادق، و متخصص قبل از ورود به دادرسی های قضایی و پیش از اختلاف این نفع را برای شما دارد که پیش از هرگونه اتفاقی بررسی کنید که آیا اساسا حقی که مورد ادعای شما است قابلیت پیگیری قضایی و قانونی دارد یا نه؟ فایده های داشتن وکیل متخصص در امر قرارداد از آنجا که هر قراردادی که منعقد می‌شود ، خطرات و اثاری ،مختص به خود را دارد و از سوی دیگر هر قرارداد بنا بر اراده طرفین و قانون ماهیت و نتایج مختص به خود را دارد به عنوان مثال قرارداد پیش فروش آپارتمان بنا بر ماده ۲۴ قانون پیش فروش ساختمان میبایست در دفاتر اسناد رسمی انجام شود بنابراین با استفاده از یک وکیل قرارداد،فواید بسیار زیادی برای شما به ارمغان خواهد امد. ۱ _پیشگیری از اشتباهات و خطاهای هنگام تنظیم قرارداد ۲_ پیش بینی نتایج مختص هر قرارداد و در اختیار گذاردن راه حل در خصوص آن به عنوان مثال حق فسخ یا انفساخ یا خسارات قراردادی ۳_ پیشگیری از هرگونه ابهام و شفافیت هرچه بیشتر قرارداد برای جلوگیری از تفسیرهای گوناگون ۴_ عدم ایجاد نتایج و تعهدهای سخت و سنگین بر متعهد قرارداد.

۲_وکیل‌ملکی

یکی از مهم ترین و عمده ترین دعاوی حال حاضر در دادگستری ها دعاوی ملکی می‌باشد وکیل ملکی میتواند به گونه تخصصی تری نسبت به وکلای دیگر در موضوعات دعاوی اموال غیرمنقول (ملکی) و پرونده‌هایی ازاین‌ قبیل ف و مشکلات افراد را در این خصوص برطرف بنماید.

با توجه به گسترده بوده دعاوی ملکی و پیچیدگی های خاص آن ، وکیلی که تخصص او در امر املاک است میبایست از پیچیدگی‌های این گونه پرونده‌ها علم کافی داشته باشد تا بتواند به‌درستی راه احقاق حق را در پیش گیرد و حق شما را باز پس گیرد . همچنین وکیل متخصص در امر املاک با اشراف به قوانین مربوط به ملک، می‌تواند زوایای پنهان موضوع طرح دعوا را بسنجد و به درستی بتواند از موکل خود دفاع کند. در متن زیر به شرح و رویه قضایی برخی از عمده ترین و گسترده ترین دعاوی مربوط به املاک می پردازیم: ۱_ دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک: اینگونه دعاوی معمولا در مواردی رخ می دهد که علی رغم تنظیم مبایعه نامه یا به عبارت عرفی تری قولنامه بین فروشنده و خریدار ملکی ائم از زمین تجاری  اداری فروشنده ملک به بهانه های مختلفی از تنظیم سند رسمی به نام خریدار امتناع مینماید در خصوص این گونه دعاوی اولا میبایست محل طرح دعوای خود را مشخص نمود که با استناد به ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی طرح این گونه دعاوی در صلاحیت دادگاه حقوقی محل وقوع ملک می‌باشد و در نهایت با استناد به مواد ۱۰٫۲۱۹٫ قانون مدنی دادخواست الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی را طرح نمود و دادگاه در صورت وجود شرایط لازم و با توجه به قرارداد منعقده و تعهدات فی مابین طرفین حکم به الزام تنظیم سند رسمی صادر خواهد نمود. ۲_ دعوای خلع ید: خلع ید یعنی دعوای مالک رسمی مال غیرمنقول بر علیه متصرف غیر قانونی آن است.

اگر شخصی ملکی را بدون اینکه حقی یا مالکیتی بر آن داشته باشد و بدون رضایت مالک تصرف بنماید غاصب محسوب میشود و ضامن عین و منافع ملک در زمان تصرف میباشد. دعوای خلع ید نیز در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک می‌باشد و تنها مالک رسمی ملک میتواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی از طریق طرح دادخواست خلع ید متصرف غیر قانونی و اجرت المثل مدت زمان تصرف را بخواهد. ۳_ دعوای مطالبه ثمن ملک: در صورتی که خریدار ملک از تعهد خود مبنی بر عدم پرداخت ثمن معامله خودداری نماید فروشنده میتواند با تقدیم دادخواست مطالبه ثمن معامله الزام او را از دادگاه بخواهد وی میتواند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی محل زندگی خود دادخواست خود را طرح بنماید و مرجع صالح برای رسیدگی به این دعوا خواهان این اختیار را دارد که دعوا را در یکی از دادگاههای زیر طرح کند: ۱_ دادگاه محل اقامت خوانده ۲_ دادگاه محل انعقاد قرارداد ۳_ دادگاه محل انجام تعهد که البته اگر میزان ثمن معامله کمتر از مبلغ بیست میلیون تومان باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف می‌باشد .

3_وکیل‌ بیمه

دعاوی با موضوعات بیمه، یکی از مبتلا به ترین پرونده‌های موجود در دادگستری ها هستند. موضوع بیشتر این پرونده ها، اختلاف حادث بین بیمه گذار و شرکت بیمه در خصوص خسارات وارده است که میبایست توسط بیمه‌گر (شرکت بیمه) پرداخت بشود.

در این حین است که شخص بیمه‌گذار به وکیل متخصص در امر بیمه احتیاج دارد. حال وکیل متخص در امر بیمه چه کسی است و چه تفاوتی با سایر وکلا دارد؟ وکیل متخصص در امر بیمه چه کسی است؟ تعدادی از وکلا، با در پی گرفتن علاقه و استعدادی که در خود سراغ دارند ، تخصص در امر بیمه را برای وکالت تخصصی خود انتخاب می‌کنند و اینگونه است که به عنوان «وکیل بیمه‌» نامیده میشوند . وکلای متخصص بیمه، هم می‌تواند از سوی شرکت‌های بیمه به کار گرفته شود؛ اما در اکثر دعاوی حقوقی او میتواند وکالت شخص بیمه‌گذار را قبول نماید و به‌نوعی طرف مقابل دعوای شرکت‌های بیمه شود.

۴_وکیل اداره کار

وکیل متخصص در حوزه اداره کار به شخصی گفته میشود که دارای تخصص و مهارت در حوزه پرونده های مربوط به قراردادها ی کار میان کارفرما و کارگر است از یک طرف وی دارای پروانه وکالت است و به خوبی می تواند علاوه بر مشاوره تخصصی در حوزه کارگر و کارفرما به عنوان یک فرد دارای تخصص و متبحر نیز وکالت پرونده های در این حوزه را قبول بنماید و در مراجع حل اختلاف و دادگستری حضور پیدا کند. وکیل متخصص در امر کار جزو کسانی محسوب میشود که دارای تجربه ی زیادی در حوزه پرونده هایی است که به اداره کار و کارگر و کارفرما مربوط میشود داده و به دلیل سابقه کاری و صرف هزینه و تخصص در امر اداره کار و پرونده های متعدد موفقی که داشته است می تواند تمامی اطلاعات و علم لازم را به مراجعان خود ارائه دهد تا در رویه قضایی و اداری کنونی کمتر دچار مشکلات متعدد در این حوزه بشوند.

به اشخاصی که درگیر پرونده هایی در حوزه اداره کار می‌باشند توصیه می کنیم که رسیدگی و جریان دادرسی پرونده های متعلق به خود را از همان بدو امر به وکیل متخصص اداره کار بسپارند . پرونده هایی که در این حوزه قرار دارند به طور معمول دارای حساسیت زیادی هستند و لازم و نیاز است تا یک وکیل متخصص و متبحر که دارای علم و تجربه در امر اداره کار است آنها را پیگیری کند و به نتجیه برساند.

۵_وکیل ارث و تقسیم ترکه

۳عنصر مهم وارث(شخصی که از متوفی ارث می برد)، ماترک(اموال شخص متوفی) و مورث(متوفی) از عناصر سازنده ارث و قوانین آن هستند. پس از فوت شخص ابتدا نیاز است که وضعیت اموال وی بررسی بشود. برای این کار اضافه بر بررسی کردن وصیت نامه، باید گواهی حصر وراثت نیز اخذ شود.

یکی از معضلاتی که در خصوص ارث وجود دارد، مربوط به عدم آگاهی افراد از مسائل مربوط به این موضوع است. خیلی از اشخاص به دقیقا نمی دانند که آیا جزو وراث متوفی محسوب می شوند یا خیر، و اگر قرار است که از مورث اموالی به ارث ببرند، میزان سهم الارث آنها به چه میزان است. همچنین قوانین و رویه و مراحل تقسیم اموال برای وی مبهم و پیچیده است. وکیل برای ارث و ماترک در این شرایط اضافه بر روشن کردن ابهامات موجود در پرونده تقسیم ارث، انجام کارهای اداری آن را نیز بر عهده می‌ گیرد.

۶_دیوان عدالت اداری

اگر چنانچه حق و حقوق مردم را نهادهای دولتی و عمومی به هر دلیلی رعایت نکنند یک مرجع عالی برای پیگیری این گونه موارد در نظر گرفته شده که این مرجع دیوان عدالت اداری نام دارد. دیوان عدالت اداری مهم ترین مرجع قضایی رسیدگی به شکایات مردم از سازمان های اداری و اجرایی در کشور محسوب می شود که بر اساس اصل ۱۷۳ قانون اساسی زیر نظر رئیس قوه قضائیه اداره می شود و متشکل از شعب بدوی، تجدید نظر، هیات عمومی و هیات های تخصصی است.

در اصل 173 قانون اساسی آمده است: «به ‌منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحدها یا آئین‌ نامه ‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضائیه تأسیس می‌گردد. حدود اختیارات و نحوه‌ عمل این دیوان را قانون تعیین می‌ کند.» هدف از تشکیل این مرجع رسیدگی به حقوق مردم و برقراری عدالت است. همچنین دیوان صلاحیت این را نیز دارد که آیین نامه های مصوب که با قوانین کشور و احکام شرعی مغایرت دارد را باطل نماید. از جایی که دیوان عدالت اداری تنها مرجع تظلم خواهی مردم از دستگاه های اداری و اجرایی است و احکام صادره از سوی قضات این دیوان بسیار پر اهمیت میباشد و از همین رو تدقیق در رسیدگی به پرونده ها و همچنین تسریع رسیدگی از مهم ترین خواسته های مردم در این گونه پرونده ها است.

۷_وکیل اجرای احکام مدنی

اجرای احکام مدنی بدین معنی است که رای قطعی صادره از سوی دادگاهها را در مرجع مخصوصی به نام دادگاههای اجرای احکام در خصوص محکوم علیه به موقع به اجرا بگذارند . ابتدا پس از گذشت مهلت‌های مشخص شده و قطعی شدن رای صادره از سوی دادگاه محکوم له(شخصی که رای به نفع او صادر شده است) میتواند از دادگاه صادر کننده رای تقاضای صدور اجراییه بنماید.

پس از صدور اجراییه محکوم له میتواند با مراجعه به دادگاه اجرای احکام تقاضای اجرای رای را از جمله پرداخت محکوم به (چیزی که بین محکوم له و محکوم علیه بدان حکم شده است) از سوی محکوم علیه یا توقیف اموال وی بابت فروش و در نهایت با جلب محکوم علیه (شخصی که رای به ضرر اوست) او را اجبار به پرداخت محکوم به نماید. صدور اجراییه با دادگاه نخستین صادر کننده رای است حتی اگر از سوی دادگاه تجدید نظر صادر و یا تایید شده باشد .

 

اجرای احکام به اعمالی می گویند که باعث اجرایی شدن حکم صادره از سوی دادگاه می شود. اجرای احکام یکی از پر اهمیت ترین مراحل دادرسی می باشد؛ زیرا صدور حکم اگر جنبه اجرایی نداشته باشد، بی ارزش می باشد و محکوم له بدون اجرای حکم به حق و حقوق خود نمی رسد و می توان گفت که تمام مراحل قضایی و رسیدگی و صدور حکم بی نتیجه و بی ثمر خواهد بود. اجرای حکم به وسیله دادورز در قسمت اجرای احکام همان دادگاهی که اجرائیه توسط ان صادر گردیده است، انجام می پذیرد.

البته میبایست توجه نمود که در صورتی که تمام یا قسمتی از عملیات اجرایی باید در حوزه دادگاه دیگری به عمل آید، مدیر اجرا، انجام عملیات مزبور را به قسمت اجرای دادگاه آن حوزه ارجاع میدهد. در حوزه اجرای احکام، داشتن یک وکیل متخصص در امر اجرای احکام با تجربه و متخصص در این امر نتیجه بسیار مثبتی در پی خواهد داشت و بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در حوزه اجرای احکام نکات و استثناها و تبصره های زیادی در قانون آیین دادرسی مدنی و اجرای احکام مدنی وجود دارد که فقط یک وکیل اجرای احکام متخصص و متبحر و با تجربه در این زمینه از آن ها آگاهی دارد و با استفاده از علم و تجربیات خود می تواند جریان دادرسی را به نفع موکل خود اداره کند. در نهایت می توان گفت که شما در صورت سپردن این امر به یک وکیل اجرای احکام در خصوص انجام پرونده اجرای احکام خود، در واقع شانس خود را در موفقیت در پرونده افزایش می دهید. وکیل اجرای احکام با تجربه، با تخصصی که در خصوص اجرای احکام دارد و علم و تسلط کامل که به قوانین در حوزه اجرای احکام دارد، می تواند به بهترین شکل ممکن پرونده اجرای احکام موکل خود را تا موفقیت هدایت کند. داشتن یک وکیل متخصص در امر اجرای احکام، در پرونده های اجرایی بسیار مفید و مثمر ثمر بوده و باعث به ثمر نشاندن و احقاق حق موکل خود پس از صدور رای قطعی دادگاه باشد.