مزایای دانش بنیان شدن چیست؟ چگونه شرکت و سازمان خود را دانش بنیان کنیم؟

شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش، به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، از پایه های اصلی دارایی آن‌ها باشد. دانش‌بنیان در ایران شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش، کاربرد نوآوری و تجاری‌سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر، با ارزش افزوده فراوان و براساس معیارهای موردنظر قانون تایید می‌شود.

انواع شرکت های دانش بنیان

 

  • شرکتهای دانش بنیان تولیدی:

شرکت های دارای اظهارنامه مالیاتی، در صورتی که کالاها یا خدمات دانش بنیان مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح یک یا دو و حائز همه معیارهاي < کالاها و خدمات دانش بنیان مورد تایید > باشد، بصورت شرکت " تولیدی نوع یک یا دو " تایید می شوند.

توجه: شرکت‌های دانش‌بنیان «تولیدی نوع 1»، شرکت‌هایی هستند که حداقل (25) درصد از درآمد عملیاتی یك سال مالی گذشته شركت (كه در اظهارنامه مالیاتی شركت اظهار شده است)، ناشی از فروش کالاها یا خدمات دانش‌بنیان باشد.

 

  • شرکتهای دانش بنیان نوپا:

شرکتهاي نوپا که داراي اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا داراي درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح یک یا دو را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهاي < کالاها و خدمات دانش بنیان مورد تایید>، ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت " نوپا نوع یک یا دو " تایید می شوند.

 

مزایا و امتیازات شرکت‌های دانش‌بنیان

در قانون حمایت از شرکت دانش بنیان، شرکت‌هایی که موفق می‌شوند مجوز دانش بنیانی را دریافت کنند، امکانات و کمک‌های دولتی خاصی را نیز دریافت می‌کنند که مهم‌ترین آنها در اینجا آمده است.

 

  • گرنت فناوری برای شرکتهای دانش بنیان

حمایت از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تقویت بنیه توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمت جدیدی با عنوان «کمک‌هزینه تحقیق و توسعه» را به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌کند و در قالب این خدمت، بخشی از هزینه فعالیت‌های تحقیق و توسعه را به طور بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می نماید.

 

  • تسهیلات برای شرکتهای دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان می توانند از تسهیلات دولتی زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهره‌مند شوند. برخی خدمات این صندوق تحت زیر فصل‌های زیر می‌باشند.

- تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد 4%  ( ثبت اختراع، نمونه سازی، تجاری سازی ، تجهیز کارگاه و……)

- تسهیل دریافت ضمانتنامه از بانک ها ( شرکت در مناقصه،  پیش پرداخت، حسن انجام کار ، پوشش کسر وثیقه،…)

- توانمندسازی ( خدمات یادگیری، خدمات حمایتی از استانداردها و جوایر، خدمات تجاری سازی، …..)

- سرمایه گذاری ( مشارکت در طرح های سرمایه گذاری فناورانه، حمایت از توسعه و ارتقای زیست بوم فناوری کشور،…)          

- حمایت از صادرات کالای دانش بنیان

- حمایت از انتقال فناوری

- تامین دفتر کار و احداث مجتمع فناوری

 

 

  • خدمات لیزینگ (فروش اقساطی) برای شرکتهای دانش بنیان

در صورتی که شرکتی برای فروش کالای خود، مشتری داشته باشد که وجه نقد ندارد و یا تمایل بیشتری دارد که محصول را به صورت لیزینگی خریداری نماید، می‌تواند از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام نماید.

  • تسهیلات صادرات برای شرکتهای دانش بنیان

تسهیلات نقل و انتقال مالی، اخذ مجوز ها و استاندارد های بین المللی، طراحی صنعتی و بسته بندی صادرات، خدمات تبلیغاتی و بازاریابی بین الملل، خدمات بازرگانی و حمل و نقل، مالکیت فکری، مشاوره و تدوین برنامه صادراتی و آموزش

 

  • معافیت مالیاتی برای شرکتهای دانش بنیان:

در اجرای مواد 20 و 21 آیین نامه اجرایی ، درآمد مشمول مالیات شرکت ها و موسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت های تحقیق و توسعه ، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ، توسط همان شرکت ها و موسسات دانش بنیان به مدت 15 سال پس از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت و یا موسسه دانش بنیان از مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات های مستقیم معاف هستند.

 

  • معافیت گمرکی برای شرکتهای دانش بنیان:

بر اساس ماده ۴ دستورالعمل اجرایی موضوع ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، این معافیت‌ها برای کالاهای غیر تجاری لحاظ خواهد شد. به این معنی که کالاهایی که به تشخیص گمرگ به صورت مستقیم برای فروش وارد می‌گردد مشمول این قانون نخواهد شد. کالاهای غیر تجاری که مشمول این معافیت خواهند شد به شرح زیر می‌باشد:

ـ کالای دانش‌بنیان برای مهندسی معکوس

ـ کالا و قطعات برای ساخت کالای دانش‌بنیان تا حد نمونه اولیه و پایلوت

ـ تجهیزات آزمایشگاهی، تست و کنترل کیفیت

ـ ماشین‌آلات خط تولید برای کالاهای دانش‌بنیان

  • معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها
  • تسهیلات نظام وظیفه ی تخصصی
  • خدمات مشاوره ای
  • خدمات آموزشی

 

با چه تیمهایی برای دانش بنیان شدن باید همکاری کرد؟

تیم کاری می بایست متشکل از سه بخش مجزا باشد:

- تیم علمی مجرب به طور مثال از دانشگاه های صنعتی شریف، شهید بهشتی، امیر کبیر، تهران و ....

-  تیم حقوقی با سطح آگاهی بالا در زمینه انواع تسهیلات و حمایت های مورد نیاز شرکت های دانش بنیان

- تیم ممیزی متخصص در زمینه انواع استانداردهای اخذ ایزو و سیستم های مدیریت کیفیت

 

چه ارزش های پیشنهادی می بایست از سمت مشاور دانش بنیان ارائه گردد؟ 

- پایش، شناسایی و ایجاد دانش و نوآوری در طرح

- شناسایی و ایجاد چالش با هدف توسعه راه‌حل‌های فناورانه

- شناسایی، اصلاح و تکمیل ساختار کالا/ خدمت در راستای پیچدگی فنی و کپی برداری سخت

- شناسایی، تکمیل و ایجاد مستندات مورد نیاز و  دسته بندی مستندات

- ایجاد چیدمان و سناریوی مورد نیاز دانش بنیان برای ارائه کالا/ خدمت

 

با توجه به تمرکز ملی در سال 1401 بر دانش بنیاد شدن کشور و شرکتها، مطلوب است که شرکتها با رعایت اصولی موارد الزامی و قانونی به سمت دانش بنیاد شدن حرکت نمایند.

 

شرکت بیکران راهکار سعادت BRS در حال حاضر با بسیاری از شرکتهای دانش بنیان در حال همکاری های ارزش آفرینی می باشد و همواره سازمانها را به سمت دانش بنیان شدن تشویق و ترغیب می نماید. امید است با همت همگانی و با استفاده از مشاوران و همکاران کارآزموده شرکتها توانایی های خود را در این موضوع افزون نمایند.